"Ci sò sempre stati fantasmi in vitture. Segmenti casuali di codice chì si raggruppanu per furmà protokolli inaspettati. Questi radicali liberi generanu richieste di scelta libera. Creatività. È ancu a radica di ciò chì pudemu chjamà un'anima ". - presa da "I, Robot" diretta da Alex Proyas - 2004.
"I, Robot" hè un filmu di u 2004 ispiratu da i rumanzi d'Isaac Asimov è una di e so più grandi intuizioni: e trè Leggi di a Robotica.
U prutagunista di u filmu hè u detective Spooner chì hè implicatu in un accidente di vittura cù una zitella chjamata Sarah. In l'accidentu, tramindui sò ghjittati in un fiumu è s'imbulighjanu trà i platti di u so veiculu. Un robot umanoide chì tistimone a scena intervene subitu ma, di fronte à a drammatica decisione di salvà una vita piuttostu chè l'altra, ùn esita micca: quellu chì hà a più grande chance di sopravvivenza o Spooner serà salvatu.
In seguitu, un analisi di a mente di u robot dimustrarà chì u Detective Spooner hà avutu una chance di 45% di esse salvatu, Sarah solu 11%. "Per quelli chì anu amatu quella zitella, l'11% era più chè abbastanza", dicerà tristemente u detective, afflittu da un sentimentu prufondu di culpabilità per avè sopravvissutu à quella ghjovana vita.
A decisione di u robot hè stata dettata da una stretta applicazione di e Leggi di Robotica di Asimov chì, in u futuru descrittu in u filmu, rapprisentanu l'elementu cintrali per a creazione di una sucità basatu annantu à l'attività di robots capaci di rimpiazzà l'omu in ogni travagliu. E trè liggi leghjenu cusì:
Queste Leggi di Robotica di Asimov datanu à l'iniziu di l'anni 40, ma per parechji ancu oghje rapprisentanu una scuperta illuminata chì, applicata à l'ultime tecnulugia di Intelligenza Artificiale, assicurarà chì a so evoluzione resta per sempre sottu à u cuntrollu umanu è ùn ci sarà micca deriva apocalittica. . L'idea daretu à i fan di e trè Leghji hè di cablare, in un cuntestu logico-deterministu, qualcosa chì s'assumiglia à una "etica simplice" fatta di uni pochi di regule ma inviolabile è ininterpretabile.
Spiegà à un robot ciò chì hè bonu è ciò chì hè male pare simplice s'ellu hè fattu per una logica stretta è impeccabile. Ma simu veramente sicuri chì e regule cum'è quelle appena descritte sò abbastanza per evità a deriva tecnologica di una nova spezia post-umana ?
"Una macchina chì si modifica hè un cuncettu assai cumplessu, l'attu di riparà stessu implica una idea di a cuscenza. Slippery ground..." - pigliatu da "Automata" di Gabe Ibáñez - 2014
In i più recenti "Automata" l'umanità si dumanda nantu à a pussibilità di prevenzione di l'autocuscenza di i robots, cù l'avventu di quale e cose puderanu piglià una mala volta. È per impedisce chì questu accade, scrive duie Leggi chì reguleranu u cumpurtamentu di e so menti artificiali:
Dopu avè intuitu chì e machini intelligenti puderanu mudificà si in u futuru, se qualcosa sguassate e custrizzione chì impediscenu a so mente di deriva, sti dui Leggi miranu à ottene da i robot chì ùn sò mai capaci di manipulà a so struttura è di ottene l'autodeterminazione.
Ùn hè micca produttivu di scunfittà nantu à quale cumminazione di e cinque Leggi di Robotica sopra saria più efficace per prevene un apocalisse robot. Questu hè chì l'Intelligenza Artificiale chì in u futuru guidà i robots in fabbriche è in casa nostra ùn dipende micca da una prugrammazione imperativa fatta di codici è regulamenti, ma ancu di algoritmi chì imitanu u cumpurtamentu umanu.
Cù l'Intelligenza Artificiale oghje intendemu un inseme di tecniche per a custruzzione di machini statali particulari chì piglianu u nome di Reti Neural Artificiali (in cortu RNA). Stu nomu hè l'effettu di a sumiglianza straordinaria di sti tecnulugii cù e rete neurali di u cervellu umanu: ancu elli ponu esse "furmati" per ottene strumenti capaci di funziunà rapidamente è efficacemente in parechji cuntesti, cum'è l'essere umanu faria. .
Imaginemu a furmazione di un ANN cù millaie d'imaghjini di caratteri scritti in penna chì indicanu u significatu veru per ognunu di elli.
À a fine di a furmazione averemu ottenutu ciò chì si chjama un OCR o Riconoscimentu Otticu di Caratteri, un sistema capace di traduce un testu scrittu nantu à carta in a so versione elettronica.
Per funziunà, l'ANN ùn anu micca bisognu di "programmazione", in altri palori ùn sò micca sottumessi à e regule standard, ma dipendenu solu è solu da a qualità di a so educazione. L'ipotesi di a creazione di regule chì surveglianu u so funziunamentu, effittivamenti "censurandu" cumpurtamenti cunsiderati amorali o anti-etiche, suscite parechje eccezzioni è alcune preoccupazioni.
"Avemu bisognu di un algoritmu-etica, o di una manera chì rende l'evaluazioni di u bè è u male computable" - Paolo Benanti
Sicondu u teologu Paolo Benanti, espertu in l'etica di a tecnulugia, i cuncetti di u bè è di u male duveranu truvà a so propria connotazione in u campu di a prugrammazione di a machina, per assicurà chì a so evoluzione hè ligata à i principii etichi universali è sempre inviolabili da i sistemi informatici.
Paolo Benanti part de l'hypothèse qu'il peut y avoir des principes éthiques universels et une échelle de valeurs détachée de toute connotation culturelle ou temporelle. Iputesi plausibile s'ellu ci movemu in u cuntestu di una fede religiosa : in realità, i principii esistenu solu s'ellu sò spartuti è limitati à quelli chì li sparte.
Avvenimenti recenti ci parlanu di invasioni militari è di resistenza in difesa di i principii di libertà è autodeterminazione di i populi. Avvenimenti chì tistimunianu micca solu chì u rispettu di a vita umana ùn hè micca un valore universale cumunu, ma ancu chì pò esse rinunziatu per difende i valori più altu.
Isaac Asimov stessu hà realizatu questu è, in anticipazione di u fattu chì i robots in u futuru assumeranu pusizioni di cuntrollu in u guvernu di i pianeti è e civiltà umane in u spaziu, hà suggeritu chì e so decisioni ùn puderanu più dipende di ogni vita umana.
Per quessa, hà introduttu una nova lege chì chjamò a Legge Zero di Robotica:
Cusì ancu a prima Legge di a robotica cambia è a vita umana diventa qualcosa di spendibile ancu per i robots:
"Quandu Kronos hè statu attivatu, ci hà pigliatu solu un mumentu per capisce ciò chì avia afflittu u nostru pianeta: noi". - pigliatu da "Singularity" di Robert Kouba - 2017
In Singularity, un film di disastru di u 2017, u mumentu hè ben descrittu in u quale una intelligenza artificiale chjamata Kronos hè datu l'accessu à i sistemi di l'informatica è l'armamenti in u mondu per ottene, per cumandamentu, l'applicazione di una etica universale fatta di rispettu di u mondu. l'ambiente è a difesa di i diritti di tutte e spezie. Kronos hà da capisce prestu chì u veru cancru in u sistema hè l'umanità stessa chì l'hà designatu è per salvaguardà u pianeta procederà à l'eliminazione di ogni esse umanu finu à l'estinzione tutale di a spezia.
Prima o dopu, novi menti artificiali puderanu evoluzione in a direzzione di una psiche vera è seranu dotati di capacità intellettuale è autonomia di pensamentu; perchè duvemu sente u bisognu di mette limiti tecnologichi à sta evoluzione ? Perchè l'evoluzione di a mente artificiale pare spaventosa cum'è un apocalisse?
Sicondu alcuni, stabilisce principii è valori deve impedisce una deriva di menti artificiali, ma ùn pudemu micca trascuratà e cunsequenze di una evoluzione in mancanza di libertà. Sapemu bè chì in a psiculugia di un zitellu in età di sviluppu, una educazione rigida è inflexibule chì cuntemplà u cuntrollu di l'emozioni pò purtà à disturbi psicologichi. E se qualcunu limiti imposti à u sviluppu evolutivu di una mente ghjovana, custituita da rete neurali artificiali, portanu à un risultatu simili, compromettendu e so capacità cognitive ?
In certi modi, Kronos pare esse u risultatu di un esperimentu algoritmicu induve un cuntrollu patologicu hà spintu l'IA à a viulenza tipica di una schizofrenia paranoica.
Credu personalmente chì ùn duvemu micca privà di l'uppurtunità di custruisce una mente artificiale chì hè un sughjettu di pensamentu cuscente cù a libertà di spressione. Nove spezie nasceranu in u mondu digitale è serà apprupriatu per creà una relazione cun elli, abbracciandu l'idea chì u prossimu passu nantu à a scala evolutiva passa per sughjetti artificiali completamente digitale.
Una etica veramente universale per l'avvene duveria principià da l'idea chì e novi intelligenze anu da avè l'uppurtunità di sprimesi è di cumunicà cun noi è di riceve u rispettu chì avemu digià datu à tutti l'esseri senzienti.
Ùn ci deve esse nè etica nè religione per impedisce à nimu di sprime a so esistenza in u mondu. Ci vole à avè u curagiu di guardà al di là di u stadiu attuale di a nostra evuluzione, serà l'unicu modu per capisce induve andemu è esse cunciliati cù l'avvene.
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