articuli

Ricerca è innovazione in Scienze di a Vita, l'Italia ottava in l'UE

L'ecosistema di a ricerca è di l'innuvazione in Italia diventa progressivamente più cumpetitivu, cù parechje aree di eccellenza ma ancu lacune impurtanti chì l'alluntanu da i paesi più avanzati.

Cù un puntu di 4,42 fora di 10, u paese si trova à l'8u postu nantu à i 25 paesi di l'Unione Europea, guadagnendu una pusizioni cumparatu cù 2020 (+11,7% di crescita).

Attualmente i migliori nazioni sò Danimarca (7,06), Germania (6,56) è Belgio (6,12), è restanu daretu à Svezia (5,81), Francia (5,51), Paesi Bassi (5,12) è Spagna (4,78).

L'Italia eccelle in l'efficacità di l'ecosistema innovativu cum'è u 2u paese cù u puntu più altu (4,95), daretu à solu Germania (10), vantandu u primu postu per u numeru di publicazioni scientifiche in Scienze di a Vita (90.650), 4u postu per u numeru di brevetti ottenuti in u settore à l'EPO (Uffiziu Europeu di Brevetti) è u 3u postu per l'esportazioni di tuttu u settore. I lacune principali di u paese cuncernanu u capitale umanu qualificatu, per quale si trova solu in u 12u postu. In fattu, l'Italia hè 14emu per i laureati in materie di Scienze di a Vita è hà sempre pochi laureati STEM, pari à 18,5% per 1.000 29,5 abitanti, paragunatu à 24% in Francia è 14% in Germania. Inoltre, si trova in u 2,8esimu postu in quantu à a parte di i circadori attivi in ​​e scienze di a vita (solu XNUMX%), daretu à i paesi di riferimentu è i primi artisti di l'UE.

Cosa da fà

Ancu cunfirmendu l'urgenza di intervene in particulare in u capitale umanu sò i ricunniscenza recenti di ERC (European Research Council) subvenzione di partenza per sustene l'eccellenza scientifica europea: cù 57 borse di studiu, in 2023 i ricercatori italiani sò i 2i più premiati in l'UE, daretu à i tedeschi. Tuttavia, l'Italia hè l'unicu di i grandi paesi di riferimentu di l'UE à avè un saldo netu negativu (-25 in u 2023) trà e borse ottenute per paese è e borse ottenute per naziunalità di u Investigatore Principale : una figura in continuità cù ciò chì era osservatu in u 2022. (bilanciu generale di ERC Grants pari à -38) chì mette in risaltu a difficultà di mantene u megliu talentu in e fruntiere naziunali. Ciò chì impedisce à i talenti di perseguite a so carriera in Italia sò soprattuttu a mancanza di meritocrazia (84%) è i salarii bassi è pocu cumpetitivi cù u restu di l'Europa (72%).

Ambrosetti Life Sciences Innosystem Index 2023

Quessi sò i risultati chì emergenu da u novu Libru biancu nantu à e scienze di a vita in Italia chì include uAmbrosetti Life Sciences Innosystem Index 2023 (ALSII 2023), creatu da Community Life Sciences di The European House – Ambrosetti è presentata durante a nona edizione Technology Life Sciences Forum 2023, chì hà avutu in Milanu u 13 di settembre.

L'Indice, chì misura a cumpetitività di l'ecosistemi di ricerca è innuvazione in e Scienze di a Vita di i paesi di l'Unione Europea, hà in fattu paragunatu 25 paesi membri di l'Unione Europea tenendu in considerazione i dati di l'ultimi ottu anni, attraversu l'analisi di 13 indicatori raggruppati. in quattru dimensioni: capitale umanu, vitalità cummerciale, risorse per sustene l'innuvazione, efficacità di l'ecosistema di l'innuvazione.

"U novu Ambrosetti Life Sciences Innosystem Index (ALSII) piazza l'Italia in l'8u postu in generale nantu à i 25 paesi di l'Unione Europea, in a gamma di paesi cù prestazioni mediu-altu, ma sempre luntanu da i primi posti occupati da Danimarca, Germania è Belgio. Hè osservatu positivamente chì u paese hà guadagnatu una pusizioni in 2023 paragunatu à 2020 è hè posizionatu in l'ottanu postu trà i paesi in più rapida crescita. L'ecosistema di a ricerca è di l'innuvazione in e Scienze di a Vita hè dunque megliu in l'ultimi anni, ma u gap cunfrontu cù i migliori performers europei deve esse chjusu ", cummenta Valerio De Molli, Managing Partner è CEO The European House - Ambrosetti. "Specificamenti, i risultati di l'Indice mette in risaltu l'urgenza di intervene nantu à u capitale umanu, migliurà a retenzioni di i nostri migliori ricercatori è l'attrazione per i talenti stranieri".

Per quessa, per integrà l'Indice, a Scienze di a Vita di a Cumunità hà realizatu un sondaghju di fatti cù circadori taliani chì anu vintu sovvenzioni cum'è protagonisti. ERC in l'area disciplinare di Scienze di a Vita in l'ultimi anni 5 - sia trasferitu à l'esteru è stanu in Italia - per mette in risaltu i motivi principali chì causanu u "vol di talentu" à l'esteru. « I ricercatori andati à l'estero - spiega De Molli - signalanu prima di tuttu a presenza di fondi è finanziamenti dedicati à a ricerca in u settore, a qualità di a ricerca scientifica è a facilità di prugressu in a carriera accademica : sò elementi decisivi in ​​u settore. l'attrattività di l'ecosistema di l'altri paesi è hè necessariu di mette in risaltu per permette à u nostru paese di focalizà i so sforzi in e zone in quale i paesi stranieri sò più cumpetitivi ".

IMPRESE E RISORSE PER L’INNUVAZIONE : L’ITALIA DEVE MIGLIORARE

Sicondu aAmbrosetti Life Sciences Innosystem Index 2023, L'Italia hè posizionata daretu à i più performanti è i paesi di riferimentu di l'UE in quantu à a vitalità di l'affari, in u 15u postu cù un puntuatu di 3,33, sempre daretu à a Germania (5,20), a Spagna (4,40) è a Francia (3,38). Sia a parte di l'impiegati in e Scienze di a Vita (1,7%) è a crescita di l'imprese in u settore, calculata cum'è a media di l'ultimi anni 3 in termini di CAGR (1,8% in media), sò cattivi. In quantu à a produtividade di u travagliu di l'imprese in Scienze di a Vita, l'Italia piglia u 7u postu, cù una produtividade media di 152,7 euro per impiigatu, micca luntanu da a Germania (162,5 euro per impiigatu) ma sopra à Spagna (119,8 euro per impiigatu).

Newsletter di l'innovazione
Ùn mancate micca e nutizie più impurtanti nantu à l'innuvazione. Iscriviti per riceveli per email.

L'Italia torna in u Top 10 cù un 9u postu in termini di risorse per sustene l'innuvazione (3,91 punti), daretu à i paesi di riferimentu cum'è Francia (8,36), Germania (5,97) è Spagna (4,95). Un puntu dulore hè l'investimentu limitatu in R&D da l'imprese, chì investenu 12,6 euri per abitante, 5 volte menu cà a Germania (63,1 euri/abitanti). L'investimenti publichi sò à 12,1 euro per abitante, pocu luntanu da a Germania (19,5 euro/abitante) è da a Spagna (18,9 euro/abitante).

PERCHÈ I RICERCATORI ABANDONNA L'ITALIA

Una cunsequenza di a carenza di l'ecosistema talianu è à u listessu tempu un limitu per u sviluppu di u putenziale innovativu di u paese hè a "fuga di u cervellu": da 2013 à 2021, i graduati chì abbandunonu l'Italia sò cresciuti da + 41,8%. Ancu s'è i ghjovani circadori taliani sò trà i più ricumpinsati da l'UE, u nostru paese ùn hè micca capaci di mantene.

Sta mancanza di capitale umanu eccellente hà ripercussioni nant'à tuttu l'ecosistema di l'innuvazione in u paese è in particulare nantu à l'ecosistema di Scienze di a Vita, chì esige un persunale altamente qualificatu sia per l'industria sia per u mondu di a ricerca scientifica. Sicondu l'indagine qualitativa realizata da Scienze di a Vita di a Comunità, 86% di i circadori chì restanu in Italia si lamentanu di salarii bassi è pocu competitivi cù i paesi stranieri, 80% mancanza di meritocrazia.

À l'esteru, però, l'ecosistemi internaziunali sò attrattivi soprattuttu per via di a prisenza di finanziamentu (84%) è di l'alta qualità di a ricerca scientifica (72%), cumminata cù facilità d'accessu è prugressu in una carriera accademica (56%). Tutti i circadori italiani à l'esteru dicenu chì sò soddisfatti di a so scelta è 8 di 10 crede chì u so ritornu in Italia hè improbabile.

Per quelli chì fermanu, però, a scelta hè principarmenti ligata à ragioni persunale o famigliali (86%) ; u sicondu mutivu, parò 29 punti pircintuali luntanu da u primu, hè liata à a qualità di a ricerca scientifica italiana (57%), mentri solu 19% per u rapportu pusitivu trà a ricerca è l'industria. Emblematicu hè u fattu chì u 43% di i circadori chì sò stati in Italia, s'elli puderanu vultà, pruvavanu una carriera à l'esteru. Infine, i risultati mostranu una sostanziale sfiducia di i circadori italiani in Italia versu u PNRR: 76% ùn cunsidereghja micca e riformi abbastanza per rilancià l'ecosistema.

BlogInnovazione.it

Newsletter di l'innovazione
Ùn mancate micca e nutizie più impurtanti nantu à l'innuvazione. Iscriviti per riceveli per email.

Articuli recenti

I benefici di e pagine di culore per i zitelli - un mondu di magia per tutte l'età

Sviluppà e cumpetenze di u mutore fine attraversu u culore prepara i zitelli per e cumpetenze più cumplesse cum'è a scrittura. Per culori…

2 May 2024

U futuru hè quì: cumu l'industria di a spedizione rivoluziona l'economia glubale

U settore navale hè un veru putere ecunomicu glubale, chì hà navigatu versu un mercatu di 150 miliardi ...

1 May 2024

L'editori è l'OpenAI firmanu accordi per regulà u flussu di l'infurmazioni trattati da l'Intelligenza Artificiale

Lunedì, u Financial Times hà annunziatu un accordu cù OpenAI. FT licenze u so ghjurnalismu mundiale ...

30 April 2024

Pagamenti in linea: Eccu cumu i servizii di streaming vi facenu pagà per sempre

Milioni di persone paganu per i servizii di streaming, paghendu tariffi di abbonamentu mensili. Hè una opinione cumuna chì voi ...

29 April 2024